Hoppa till innehåll

E-tjänst

Du kan sköta de flesta ansökningsärendena snabbt och enkelt på webben. Du kan logga in i Centralen för statligt stött bostadsbyggandes e-tjänster med bankkoder, certifikatkort eller mobilcertifikat. Andra än personkunder behöver i allmänhet en Suomi.fi-fullmakt för att uträtta ärenden.

Understöd

Du kan ansöka om reparationsunderstöd i vår e-tjänst.

Logga in i e-tjänsten

Ordningsnummer för ansökan om bostadsrättsbostad

Du kan skaffa det ordningsnummer, som behövs för att ansöka om en bostadsrättsbostad, från Centralen för statligt stött bostadsbyggandes ordningsnummerregister.

Numret gäller i två år och det kostar 9,20 €. Du kan också ansöka om en bostadsrättsbostad för en annan persons räkning. Till detta behövs fullmakten Ansökan om ordningsnummer till bostadsrätt.

Skaffa ett ordningsnummer (hakija.aso.fi)

I e-tjänsten kan ansökas om 

  • hissunderstöd
  • tillgänglighetsunderstöd.

För att kunna sköta ärenden för ett bolag i vår e-tjänst, behöver du en Suomi.fi-fullmakt från ditt bolag för inloggning. Fullmakten som behövs i ärenden gällande understöd för husbolag och andra fastighetsbolag heter Söka reparationsunderstöd för bostadsbyggnader (Asuinrakennusten korjausavustusten hakeminen). 

Om du ensam har firmateckningsrätt för bolaget, behöver du ingen fullmakt.

Logga in i e-tjänsten

Inloggningen sker via Suomi.fi-tjänsten. Läs mer om de fullmakter som krävs för ärenden hos Centralen för statligt stött bostadsbyggande: Suomi.fi-fullmakter för att sköta ärenden för samfundet

Du hittar räntestöds- och understödsblanketter i modulen "Rahoitus- ja hakemusasiat"

Logga in i e-tjänsten

I e-tjänsten som gäller ara-bostadsbestånd och Centralen för statligt stött bostadsbyggandes styrning och tillsyn kan ägare av statligt stödda bostäder 

  • se registerinformation om deras bostadbestånd
  • anmäla centralen om det finns behov att ändra information
  • lämna in ansökningar till centralen
  • rapportera information centralen behöver
  • skicka bokslutsuppgifter och bilagor (filer)
  • kommunicera med centralens sakkunniga. 

Logga in i e-tjänsten

Inloggningen sker via Suomi.fi-tjänsten. Läs mer om de fullmakter som behövs för ärenden: Suomi.fi-fullmakter för att sköta ärenden för samfundet

Uträttande av ärenden för ett samfund eller bolag

Om du vill sköta ärenden för ett samfund eller bolag i Centralen för statligt stött bostadsbyggandes e-tjänst, måste du ha rätt att agera för organisationens räkning. Rätten kontrolleras vid inloggningen. Vanligtvis behöver du en specifik Suomi.fi-fullmakt för att sköta ärenden för organisationen.

Sköta ärenden för någon annan

Du kan också sköta ärenden för en annan person i våra e-tjänster. Hur fullmakten görs beror på tjänsten.

Problem med tjänsterna?

Införande av e-tjänsten för samfunds och bolagkunder: Vid problem med att börja använda e-tjänsten kan ni kontakta oss. Skicka e-post till asiointi.varke@gov.fi

Du kan också lämna en begäran om att bli uppringd via e-post.

Problem med ansökningar
Kontakta vår kundtjänst.

Upptäck mer

Vad är Suomi.fi-fullmakter?

Detaljerad information om Suomi.fi-fullmakter, hur man ger och begär fullmakter samt fullmakt via ansökan finns i Suomi.fi-tjänsten från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB).
Mer information om Suomi.fi-fullmakter