Ansök om utnämning som allmännyttigt samfund
Lämna in ansökan om utnämning i tid!
Ansökan om utnämning lämnas in till Centralen för statligt stött bostadsbyggande. Ansökan ska lämnas in senast vid den tidpunkt då ansökan om räntestödslån i reserveringsfasen lämnas in till centralen.
Ytterligare information om allmännyttighet
Det samfund som ansöker om nämning ges information om förutsättningarna för allmännyttigheten samt de användnings- och överlåtelsebegränsningar som gäller ara-hyresbostadsbestånd.
Vilka saker utreds av sökanden?
Vi utreder sökandens verksamhetsområde, verksamhetsprinciper, soliditet och ägarstruktur.
Ägare
I det skede då angivandet ansöks utreds bakgrundsuppgifterna om samfundets grundare, dess förtroendepersoner och ägare. Samfundet får inte ägas av och bestämmanderätten vara koncentrerad på en och samma person eller endast några närstående personer.
Fördelningen av ägande- och beslutanderätten på en större aktörsgrupp är motiverad för att trygga riskhanteringen och kontinuiteten för en placeringsverksamhet på lång sikt. Det är inte meningsfullt för en eller några fysiska personer att bedriva den verksamhet, vilken inte eftersträvar vinst, som ett allmännyttigt samfund idkar. Däremot kan annat än bostadsfunktionen - såsom service- och omsorgsverksamhet - bedrivas för att ge affärsekonomisk vinst och detta kan bäst genomföras i namnet av ett eget separat samfund
Branch
Centralen för statligt stött bostadsbyggande utreder i samband med beslutet om angivandet bland annat, att samfundets huvudsakliga bransch är att upprätthålla hyres- och bostadsrättshus och erbjuda dessa för boendebruk; och, att samfundet inte har utomstående risker i fråga om den tillåtna branschen. Samfundet kan ge lån eller säkerheter endast för bostadsverksamheten hos en allmännyttig del av samfundet egen koncern.
Ekonomisk information
Utgående från det sökande samfundets bokslutshandlingar får man information om resultatet för samfundets verksamhet och ekonomiska ställning. Samtidigt utreds om den sökandes eventuellt sedan tidigare har ägt ett statligt stödd hyresbostadsbestånd, annat bostadsbestånd samt övriga förmögenhetsposter och ansvar.
På basis av de ekonomiska uppgifterna om samfundet bedöms om det bostadssamfund som ansöker om om utnämning och behörighet som låntagare har tillräckliga förutsättningar för att återbetala räntestödslånet.
Så ansöker samfund om att bli utnämnd
-
Skaffa och fyll i de nödvändiga dokumenten för ansökan
Vid ansökan om utnämning ska sökanden lämna in följande dokument till Centralen för statligt stött bostadsbyggande:
- ansökan i fri form
- utdrag ur handels-, stiftelse- eller föreningsregistret
- stiftelseurkunden för samfundet
- samfundets aktie- eller medlemsförteckning
- bolagsordning, föreningens eller stiftelsens stadgar
- kopior av de fastställda bokslutshandlingarna och revisionsberättelserna för de två senaste åren (dvs. verksamhetsberättelse, resultat- och balansräkning, noter samt balansspecifikationer)
- utredning om det kommande projektet, investerings- och finansieringskalkylen för detta samt budgeten för det första användningsåret (hyreskalkyl: hyreskalkylen för bostäderna och annan verksamhet, t.ex. servicelokaliteter och omsorgsarbetet specificerade).
- förbindelse:
-
Skicka ansökan med bilagor
Ansökan skickas till Centralen för statligt stött bostadsbyggande via e-post: varke.ym@gov.fi