Hoppa till innehåll

Kundtjänst för understödsutbetalning

Om du har frågor om utbetalning av understöd, till exempel att fylla i ansökningsblanketten, bilagor eller utbetalningens tidsplan, hjälper vi dig både via telefon och e-post.

Telefontjänstens undantagsöppettider och ändring från och med 2026

Vår telefontjänst är stängd 24–31.12.2025.

Från början av 2026 begränsas öppettiderna och vi betjänar framöver endast på onsdagar kl. 9–11.

Telefontjänst

Telefon: 029 525 0557

Tjänstetider: 

  • måndag och onsdag kl. 9–11 (till och med 31.12.2025)
  • onsdag kl. 9–11 (från och med 1.1.2026)

Observera att våra öppettider ändras från och med 1.1.2026, då vi betjänar per telefon endast på onsdagar.

E-posttjänst

E-postadress: maksatus.varke@gov.fi

Vi betjänar via e-post på vardagar.

Vem är tjänsten avsedd för?

Kundtjänsten är avsedd för både person- och samfundkunder.

Du kan be om råd om utbetalning av följande bidrag:

  • reparationsunderstöd för äldre och personer med funktionsnedsättning
  • hissiunderstöd 
  • tillgänglighetsunderstöd
  • energiunderstöd
  • understöd för undersökning av en byggnads skick och för planering av grundliga förbättringar
  • understöd för övergång till lågtemperaturfjärrvärme
  • understöd för byggande av laddningsinfrastruktur för elbilar
  • understöd för elbilars laddningspunkter på arbetsplatser

Läs också anvisningarna för utbetalning av understöd

Utbetalning av understöd för personkunder