De första ordningsnumren för bostadsrättsbostäder som söktes hösten 2023 går snart ut
Nytt nummer ska sökas i stället för det gamla
Om innehavaren av ett ordningsnummer inte har fått en bostadsrättsbostad och vill fortsätta söka, måste ett nytt ordningsnummer sökas. Man ansöker om det nya numret ur ordningsnummerregistret på samma sätt som tidigare.
Numret kostar 9,20 € och det nya numret är återigen giltigt i två år.
Det gamla numret kan inte förnyas, utan ett nytt nummer måste alltid sökas när det gamla har gått ut. Systemet tilldelar alltid det nya ordningsnumret från en kö av nummer, sökanden får alltså det nästa lediga numret i kön.
Vad bör beaktas när ordningsnumret går ut?
När ordningsnumret går ut är det bra att komma ihåg följande:
- Endast ett ordningsnummer kan vara giltigt åt gången. Ett nytt nummer kan inte sökas innan giltighetstiden för det gamla har löpt ut.
- Om du vill ha ett nytt nummer redan nu, kan du avstå från det gamla och ansöka om ett nytt innan det gamla numret går ut.
- Om du redan har ansökt om en bostad med det gamla numret, bör du kontrollera med den sammanslutning som äger bostadsrättshuset om ansökan behöver uppdateras i och med det nya numret.
- Ordningsnumret måste vara giltigt när du får ett bostadserbjudande. Om ansökan har en tidsfrist, måste numret också vara giltigt vid tidpunkten för ansökan.
Centralen för statligt stött bostadsbyggande har fört ordningsnummerregistret sedan den 1 mars 2025.
Sammanslutningar som äger bostadsrättshus bör informera i sina egna kanaler
Vi uppmuntrar sammanslutningar som äger bostadsrättshus att påminna sina kunder om ordningsnumrets giltighetstid och behovet av att ansöka om ett nytt nummer till exempel via webbplatser, nyhetsbrev eller i samband med kundservice. På så sätt säkerställs att sökande kan fortsätta processen för ansökan om bostad utan avbrott.