Förvaltningsklagan
Vad avses med ett klagomål?
Med ett klagomål avses en anmälan eller en angivelse om felaktigt förfarande eller försummelse till tillsynsmyndigheten. Klagomålet kan gälla verksamhet som bedrivs av myndigheter, tjänstemän eller andra som sköter offentliga förvaltningsuppgifter. I statligt stödda hyres- och bostadsrättsbostäder utförs vissa offentliga förvaltningsuppgifter, och därför kan man klaga över dessa till Centralen för statligt stött bostadsbyggande.
I vilka ärenden kan man anföra ett klagomål hos centralen?
Man kan anföra ett klagomål hos Centralen för statligt stött bostadsbyggande i ärenden som omfattas av centralens behörighet.
Centralens tillsynsbehörighet omfattar verksamhet hos ägare av statsunderstödda hyres- och bostadsrättsbostäder:
- användningsändamål av bostäder
- bestämning av hyror
- bestämning av bruksvederlag
- plikt att göra efterkalkyler
- övriga användnings- och överlåtelsebegränsningar (till exempel överlåtelser)
- iakttagande av bestämmelserna om allmännyttighet
- samförvaltning och boendeförvaltning
- val av hyresgäster i bostadsrättsbostäder
- överlåtelse av bostadsrätt samt återbetalning av bostadsrättsavgifter
- återbetalning av bostadsrättsavgifter.
Om du är osäker på om du kan klaga till centralen om en viss fråga, fråga oss innan du gör ett klagomål.
Ett klagomål kan anföras i ett högst två år gammalt ärende.
I vilka ärenden kan man inte klaga hos centralen?
Centralen för statligt stött bostadsbyggande kan inte behandla ett klagomål som inte omfattas av centralens behörighet. Eftersom centralen inte övervakar till exempel val av hyresgäster i hyreslägenheter, kan man inte anföra ett klagomål hos centralen om det. Tvister mellan hyresgästen och bostadsägaren kan Centralen för statligt stött bostadsbyggande inte heller behandla.
Klagomål om valet av hyresgäster
Övervakningen av valet av hyresgäster till statsstödda bostäder ankommer i första hand på de kommuner där bostäderna är belägna. Om det är fråga om bostäder för specialgrupper vars boendeservice ordnas av välfärdsområde (till exempel serviceboende med heldygnsomsorg) hör dock övervakningen av valet av hyresgäster till välfärdsområdet.
Klagomålsmyndighet i ärenden som gäller val av hyresgäster är därför kommunen eller välfärdsområdet.
Vad kan ett klagomål leda till?
Centralen för statligt stött bostadsbyggande kan i klagomålsavgörandet anmärka på ett eventuellt felaktigt förfarande och vid behov ge den som klagomålet gäller administrativ styrning i ärendet.
Centralen kan inte genom ett beslut som ges på basis av ett klagomål ändra eller upphäva beslut eller andra åtgärder som fattats. Ett klagomål är alltså inte ett sätt att söka ändring.
Så här gör du ett klagomål
-
Kontrollera att den fråga som du vill göra klagomålet om omfattas av centralens behörighet.
Om du inte är säker på om ditt ärende kan behandlas som ett klagomål eller om du har andra frågor om att lämna in ett klagomål kan du kontakta adressen valvonta.varke@gov.fi.
-
Gör klagomålet skriftligt.
Följande uppgifter ska finnas i klagomålet:
- den klagandes namn
- den klagandes kontaktuppgifter
- förfarande, beslut eller åtgärd som klagomålet gäller
- den klagandes uppfattning om på vilka grunder förfarandet i fråga har varit felaktigt, osakligt eller lagstridigt
- i mån av möjlighet uppgift om den tidpunkt som klagomålet gäller.
Om klagomålet inte innehåller tillräckliga uppgifter för att behandla ärendet, ber vi den klagande komplettera sitt klagomål.
Observera att namnet på den som gjort klagomålet kommer att bli känt för den som klagan gäller.
-
Skicka klagomålet till Centralen för statligt stött bostadsbyggande.
Skicka klagomålet till centralen via post eller e-post. Om klagomålet innehåller sekretessbelagda eller annars känsliga uppgifter, använd sekretessbelagd epost i stället för vanlig e-post.
Postaddress:
Miljöministeriet
Centralen för statligt stött bostadsbyggande
PB 35
00023 StatsrådetE-postaddress:
varke.ym@gov.fiSekretessbelagd epost:
turvaviesti.gov.fi
Behandling och avgörande av klagomål
Centralen för statligt stött bostadsbyggande sätter sig in i klagomålet och överväger från fall till fall vilka åtgärder klagomålet förutsätter. Om det inte finns anledning att vidta åtgärder med anledning av klagomålet, ska klaganden så snart som möjligt underrättas om detta.
Centralen skaffar de utredningar som centralen anser nödvändiga i ärendet och hör vid behov den som klagomålet gäller. Klagandens namn kommer till kännedom för den som klagomålet gäller. Den som klagomålet gäller kan också i samband med hörandet få de handlingar som den klagande lämnat in. Centralen ber den klagande om ett bemötande i ärendet om det anses nödvändigt.
När Centralen för statligt stött bostadsbyggande har gett sitt avgörande i ärendet delges avgörandet den klagande och den som klagomålet gäller. Beslutet som ges efter ett klagomål är en offentlig handling, vilket innebär att vem som helst kan begära det från centralen. Från handlingen som ges till andra döljs anmälarens personuppgifter och uppgifter som identifierar det som klagan gäller.
Avgörande med anledning av förvaltningsklagan kan inte överklagas.