Hyppää sisältöön

Avustus asumisneuvontatoimintaan

Asumisneuvonta-avustuksella kannustetaan kuntia asumisneuvontatoiminnan laajentamiseen niin, että asumisneuvontaa on tarjolla kaikille kuntalaisille, siis myös yksityisissä vuokra-asunnoissa ja omistusasunnoissa asuville. Tavoitteena on vuokravelkojen, asumisen häiriöiden ja häätöjen vähentäminen sekä asumisen jatkumisen turvaaminen. Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus myöntää avustuksia vuosien 2023–2027 aikana.

Avustuksen hakeminen

Avustusta haetaan vuodeksi kerrallaan, kunakin vuonna erikseen. Hakemus tehdään Hae avustuksia -palvelussa.

Vuoden 2026 avustuksen hakuaika aukeaa 17.11.  ja päättyy 12.12.2025 klo 12.

Hae asumisneuvonta-avustusta (haeavustuksia.fi)

Millainen yhteisö tai yhtiö voi saada avustusta?

Avustusta voivat saada kunnat tai kuntayhtymät. Kunta voi myös sopia avustuksen myöntäjän Valtion tukeman asuntorakentamisen keskuksen kanssa, että kunta huolehtii tehtävästä yhden tai useamman kunnan puolesta.

Kunta vastaa asumisneuvontatoiminnan järjestämisestä, mutta sitä voivat tuottaa kunnan alueella muutkin toimijat. Kunta voi käyttää avustusta asumisneuvonnan hankkimiseen toiselta tai useammalta palveluntuottajalta. Palvelua voivat tuottaa

  • kunta itse
  • kunnalliset ja yleishyödylliset vuokrataloyhteisöt
  • järjestöt
  • hyvinvointialueet
  • mahdollisesti muut toimijat.

Mihin voi saada avustusta?

Avustusta voi saada asumisneuvonnan toteuttamiseen, laajentamiseen ja kehittämiseen sekä olemassa olevan toiminnan jatkamiseen tai asumisneuvontatoiminnan käynnistämiseen. 

Asumisneuvonta voi sisältää

  • vuokra-, asumisoikeus- ja omistusasunnoissa asuvien asumisen ohjausta ja neuvontaa
  • asumiseen liittyvään talousneuvontaa
  • vuokranmaksun, vuokravelkatilanteen ja taloudenhallinnan ongelmien selvittelyä sekä vuokranmaksun seurantaa
  • palveluohjausta ja palveluverkoston kanssa tehtävää yhteistyötä
  • vuokravelka- ja asunnonhakuryhmien järjestämistä
  • talousneuvontatyötä
  • asumisen häiriöiden, asunnon huonoon hoidon ja naapurustoriitojen selvittelyä
  • yleistä asumisen ohjausta
  • asunnonhakuun ja asunnottomuuden ennaltaehkäisyyn liittyvää ohjausta
  • asiakastyössä tarvittavaa tulkkauspalvelua.

Avustuksen määrä

Avustus voi olla enintään 60 % toteutuneista kustannuksista. Huomioimme avustusta myönnettäessä kunnan tarpeen asumisneuvonnalle sekä asunnottomien ja vireille tulleiden häätöjen määrän. Lopulliseen avustusprosenttiin vaikuttaa lisäksi hakemusten määrä ja määrärahan riittävyys.

Sopimusneuvottelut ennen avustushakemusta

Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus käy sopimusneuvottelun kunnan kanssa siitä, millaista asumisneuvontaa kunta järjestää, miten palvelua mahdollisesti kehitetään ja laajennetaan kaikkiin asumismuotoihin. 

Jos keskuksen tai aiemmin Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen kanssa on jo tehty avustukseen oikeuttava sopimus, kunta voi hakea avustusta seuraavalle vuodelle ilman uutta neuvottelua. Jos kunta ostaa asumisneuvontapalvelun ostopalveluna palveluntuottajalta, avustushakemukseen merkitään haettava avustus palvelujen ostona. 

Raportointi

Avustuksen saantiin liittyy velvollisuus raportoida toiminnasta vuosittain Valtion tukeman asuntorakentamisen keskukselle. Avustusta saavat tahot täyttävät vuosittain seuraavat lomakkeet:

Raportointi tehdään kalenterivuosittain ja lähetetään seuraavan vuoden helmikuun loppuun mennessä keskukselle osoitteeseen varke.ym@gov.fi. Raportoinnissa ei kysytä kustannuksista, vaan kysymykset keskittyvät työn sisältöön, tuloksiin ja vaikutuksiin.

Raportointi ajalta  Lomakkeet lähetettävä viimeistään
1.1.–31.12.2026 28.2.2027
1.1.–31.12.2025 27.2.2026
1.1.–31.12.2026 26.2.2027
1.1.–31.12.2027 29.2.2028

Tilastointilomakkeen käyttöönotto

Tilastointilomaketta käytetään asumisneuvonnan asiakastietojen tilastointiin. Tilastoinnin tarkoituksena on kerätä valtakunnallisesti vertailukelpoista tietoa asumisneuvontatyöstä.

Tämä ohje koskee lomakkeen ensimmäistä käyttöönottoa. Kun avaat Excel-työkirjan, ohjelma saattaa varoittaa käyttäjää viruksista. Syynä on kuitenkin vain se, että työkirjassa käytetään ohjelmakoodia. Ota tiedosto käyttöösi seuraavasti:

  1. Salli ohjelmakoodin käyttäminen klikkaamalla ”Ota muokkaus käyttöön”
  2. Tämän jälkeen tallenna tiedosto (ylävalikosta Tiedosto - Tallenna nimellä). 
  3. Sulje Excel-tiedosto.
  4. Avaa tallentamasi tiedosto uudestaan.

Tietojen siirtäminen uuteen lomakeversioon

Jos käytössäsi on uusi tilastointilomakkeen versio, voit siirtää vanhat tiedot siihen seuraavasti:

  1. Avaa sekä vanha että uusi tilastointilomaketiedosto Excelissä.
  2. Asiakkuustietojen kopiointi:
    1. Siirry vanhassa tiedostossa välilehdelle "Asiakkuustiedot"
    2. Klikkaa solua A1 (tai muuta solua, jossa on tekstiä).
    3. Paina Ctrl + A kahdesti valitaksesi koko taulukon.
    4. Paina Ctrl + C kopioidaksesi sisällön.
    5. Siirry uuteen tiedostoon, välilehdelle "Asiakkuustiedot".
    6. Klikkaa solua A1 ja paina Ctrl + V liittääksesi tiedot.
    7. Tarkista "Yhteenveto"-välilehdeltä, että tiedot näkyvät oikein
  3. Lyhyet asiakaskontaktit -tietojen kopiointi: 
    Voit käyttää samaa kopiointimenetelmää kuin edellä tai vaihtoehtoisesti maalata hiirellä alueen, johon tietoja on syötetty ja kopioida ja liittää tiedot uuteen tiedostoon.
  4. Muista tallentaa uusi tiedosto eri nimellä, jotta alkuperäinen säilyy varmuuskopiona.

Näin korjaat tilastointilomakkeen painikenapin ongelman (aiempi tiedostoversio)

Jos kohtaat ongelman, jossa Excel-lomakkeen painikenappi (esimerkiksi syöttölomakkeen avaava nappi) ei toimi, kyse on todennäköisesti Microsoftin uusista tietoturvakäytännöistä. Ne vaikuttavat ns. ActiveX-objektien toimintaan, joita myös painikenapit ovat.

Näin saat painikenapin toimimaan:

  1. Avaa Excelissä Tiedosto-valikko.
  2. Valitse Asetukset.
  3. Valitse vasemmalta Valvontakeskus.
  4. Klikkaa Luottamuskeskuksen asetukset -painiketta.
  5. Valitse vasemmalta ActiveX-asetukset.
  6. Valitse vaihtoehto: "Kysy ennen kaikkien ohjausobjektien ottamista käyttöön vähimmäisrajoituksin"
  7. Paina OK ja vielä kerran OK, jotta asetukset tallentuvat ja palaat takaisin Exceliin.

Avustuksen maksaminen

Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus maksaa avustuksen jälkikäteen toteutuneiden kustannusten perusteella. Teemme maksatuspäätöksen mahdollisimman pian maksatushakemuksen saatuamme.

Avustuksen saajan on haettava avustuksen maksua vuosittain yhdessä erässä, kun kulut näkyvät tilinpitoasiakirjoissa. 

Vuoden 2026 avustuksen maksua haetaan Hae avustuksia -palvelussa. Tarkemmat ohjeet vuoden 2026 avustuksen maksatukseen julkaistaan vuoden 2026 aikana. 

Siirry Hae avustuksia -palveluun

Vuosien 2024 ja 2025 avustuksen maksua haetaan lomakkeella ARA 56e. Maksatushakemus liitteineen lähetetään Valtion tukeman asuntorakentamisen keskukselle (varke.ym@gov.fi). Avustuspäätöksessä kerrotaan päivämäärä, johon mennessä maksatushakemus on lähetettävä.

Maksatushakemus asumisneuvonta-avustukseen (lomake ARA 56e) (docx, 50.13 KB)

Lisätietoa

Asumisneuvontaan ja avustukseen liittyvissä kysymyksissä voit ottaa yhteyttä asumisneuvontatiimiimme. 

Sähköposti: asumisneuvonta.varke@gov.fi

Ota yhteyttä Hae avustuksia -palveluun liittyvissä kysymyksissä palvelun asiakaspalveluun. Yhteystiedot löytyvät palvelun alalaidasta (alatunnisteesta).

Avustuksen myöntäminen perustuu määräaikaiseen lakiin asumisneuvonnan tuesta kunnille vuosina 2023–2027 (1036/2022). Finlex: Laki asumisneuvonnan tuesta kunnille vuosina 2023-2027 (1036/2022)