Hyppää sisältöön

Yleishyödyllisten yhteisöjen velvoitteet

Valtion tukeman asuntorakentamisen keskuksen hyväksymän pitkäaikaisen korkotukilainan ehtona muille kuin kunnille, julkisyhteisöille tai niiden omistamille yhtiöille sekä korkotukilainan saajaksi hyväksytyille osakeyhtiöille on, että keskus on nimennyt yhteisön yleishyödylliseksi tai yhtiö on tämän nimetyn yhteisön tytäryhtiö. Yleishyödylliseksi nimetyn yhteisön on noudatettava laissa määrättyjä yleishyödyllisyyden edellytyksiä ja toimittava niiden mukaisesti.

Yleishyödyllisyyssäännökset rajoittavat yleishyödyllisen yhteisön toimintaa

Yleishyödyllisen yhteisön toimintaa koskevat lain rajoitukset ja velvoitteet. Niitä kutsutaan myös yleishyödyllisyyssäännöksiksi. Valtion tukeman asuntorakentamisen keskuksen yleishyödylliseksi nimeämän yhteisön täytyy noudattaa yleishyödyllisyyssäännöksiä kaikessa toiminnassaan.

Yleishyödyllisyyssäännösten tarkoituksena on

  • varmistaa valtion tuen ohjautuminen sosiaalisin perustein valituille asukkaille
  • taata omistajien toiminnan säilyminen terveellä pohjalla
  • pienentää yhteisöön kohdistuvia riskejä
  • estää kilpailun vääristyminen vapaarahoitteisilla vuokra-asuntomarkkinoilla.

Miten ja milloin yleishyödylliseksi yhtiöksi nimeämistä haetaan?

Yhteisöt voivat hakea yleishyödylliseksi nimeämistä Valtion tukemalta asuntorakentamisen keskukselta vapaamuotoisella hakemuksella. Hakemuksen lisäksi yhteisön täytyy toimittaa liitteitä, joista kerrotaan tarkemmin yleishyödyllisyysohjeessa.

Yhteisön täytyy hakea nimeämistä viimeistään silloin, kun se lähettää korkotukilainan varaushakemuksen keskukseen.

Kun yhteisö hakee nimeämistä, keskus selvittää yhteisön toimialan, toimintaperiaatteet, vakavaraisuuden ja omistuspohjan. Jos yhteisö täyttää korkotukilaissa määritellyt edellytykset, keskus lähtökohtaisesti nimeää yhteisön yleishyödylliseksi.

Yleishyödyllisen yhteisön edellytykset

Yleishyödyllisen yhteisön on täytettävä vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotukilaissa ja aravalaissa yleishyödyllisyydelle asetetut edellytykset:

  1. Toimialana on
    • rakennuttaa ja hankkia vuokra- ja asumisoikeusasuntoja
    • vuokrata niitä sosiaalisin perustein tai tarjota niitä käytettäviksi asumisoikeusasuntoina
  2. Tavoitteena on asukkaiden hyvät ja turvalliset asuinolot kohtuullisin kustannuksin
  3. Asuntojen julkinen hakumenettely
  4. Säännelty tuoton tuloutus eli varojen jako yhtiöstä
  5. Asuntokanta järjestetään siten, että
    • vuokrat tai käyttövastikkeet voidaan tasata
    • vastuun kantaminen taloudellisiin vaikeuksiin joutuneista vuokra- tai asumisoikeustaloista ei vaarannu
  6. Yhteisö ei
    • ota muita kuin toimialassa tarkoitettuun toimintaan liittyviä riskejä
    • anna lainaa muulle kuin yleishyödylliseen konserniin kuuluville yhteisölle
    • anna vakuutta muun kuin yleishyödylliseen konserniin kuuluvan yhteisön velvoitteesta paitsi, jos on kyse lainasta, jonka samaan konserniin kuuluva yhteisö ottaa ja sijoittaa yleishyödylliseen konserniin kuuluvan yhteisön vuokra-asuntojen hankkimiseen tai rakennuttamiseen
  7. Yhteisön osakkeet tai osuudet eivät saa olla julkisen kaupankäynnin kohteena.

Yleishyödylliseksi nimetyn yhteisön on noudatettava laissa määrättyjä yleishyödyllisyyden edellytyksiä ja toimittava niiden mukaisesti.

Nimetyn yhteisön on ilmoitettava Valtion tukeman asuntorakentamisen keskukselle etukäteen seikoista, esim. toiminnan laajentamisesta tai yhtiöjärjestelyistä, joilla saattaa olla vaikutusta yleishyödyllisyyden edellytysten täyttymiseen.

Ohjeet yleishyödyllisyydestä

Valtion tukeman asuntorakentamisen keskuksen ohjesivustolla ohjeissa kerrotaan yleishyödyllisyyden edellytyksistä, ohjeistetaan yleishyödylliseksi nimettyjen yhteisöjen toimintaa ja esitetään käytäntöjä ohjaavia keskuksen suosituksia. Ohjeet on tarkoitettu keskuksen yleishyödylliseksi nimeämille yhteisöille ja niiden omistajille sekä yhteisöille, jotka aikovat hakea yleishyödyllisyysstatusta.

Yleishyödyllisten yhteisöjen ohjaus ja valvonta

Valtion tukeman asuntorakentamisen keskuksen tehtävänä on valvoa, että yleishyödylliset yhteisöt ja konsernit täyttävät laissa yleishyödyllisyydelle määritellyt edellytykset ja toimivat niiden mukaisesti. Valvontaa tehdään vuosittain annettavien ilmoitusten ja niihin liittyvien tilinpäätösaineistojen pohjalta.  Lisäksi keskuksen valvontatoimenpiteisiin kuuluvat yleishyödyllisyysilmoituksiin vastaaminen sekä paikan päällä tehtävät ohjaus- ja tarkastuskäynnit.

Valvonnassa tarkastellaan yhteisöjen hallintoa ja taloutta, selvitetään yhteisöjen toimintaa, toimialaa, yhteisön antamia lainoja ja vakuuksia sekä yhteisön omistajilleen jakaman tuoton lainmukaisuutta.

Lisätietoa

Yleishyödyllisiä yhteisöjä koskevat edellytykset ja velvoitteet tulevat tässä listatuista laeista ja asetuksista.

Laki vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalo-lainojen korkotuesta (604/2001)
erityisesti 24 - 27 §, 39 §

Aravalaki (1189/1993)
erityisesti 15 a-c §, 36 §

Arava-asetus (1587/1993)
erityisesti10 §

Aravarajoituslaki (1190/1990) 
erityisesti 3 §, 6 §, 7 § ja 23 §

Tuoton tuloutus:

Valtioneuvoston asetus arava- ja korkotukilainansaajien tuoton tuloutuksesta (1371/2016)

Valtioneuvoston asetus arava- ja korkotukilainansaajien tuoton tuloutuksesta 15.12.2016 (pdf, 92.7 KB)

Video yleishyödyllisyydestä ja yleishyödyllisyyssäännöksistä

Videolta saat tietoa yleishyödylliseksi yhteisöksi hakemisesta eli yleishyödylliseksi yhteisöksi nimeämisen hakemisesta ja yleishyödyllisyyssäännöksistä. 

Katso edeltäjämme, Aran yleishyödyllisyysvideo Youtubessa