Hyppää sisältöön

Yhteistyö häätöjen ennaltaehkäisyssä

Tälle sivulle on koottu esimerkkejä yhteistyömalleista sosiaalipalveluiden, vuokranantajien, asumisneuvojien ja järjestöjen välillä.

Eri tilanteisiin räätälöidyt yhteistyömallit tukevat vuokralaisia taloushaasteiden, sosiaalisten ongelmien ja häätötilanteiden ennaltaehkäisyssä. Asumisneuvojan, vuokranantajan ja sosiaalipalveluiden yhteistyö auttaa varmistamaan asukkaiden tarpeiden tunnistamisen ja asumisen jatkuvuuden.

Asumisneuvonnan yhteistyömallit

Vuokravelkatilanteen käsittely
Tampereen yhteistyömalli.
Tutustu vuokravelkatilanteen yhteistyömalliin
Yhteistyö vuokrasuhteen päättämisessä
Tampereen yhteistyömalli.
Tutustu yhteistyömalliin vuokrasuhteen päättämisessä
Vuokravelkaisen perheen tilanteen käsittely
Pietarsaaren yhteistyömalli.
Tutustu vuokravelkaisen perheen tilanteen yhteistyömalliin
Yhteistyömalli vuokravelka- ja asumishäiriötilanteessa
Pietarsaaren yhteistyömalli.
Tutustu vuokravelka- ja asumishäiriötilanteen malliin

Alueelliset verkostot ja yhteistyömallit

Sosiaalityön ja vuokranantajien yhteistyömallit ja alueelliset verkostot tukevat asukkaita asumisen haasteissa ja turvaavat asumisen jatkuvuutta. Tässä esimerkkejä erilaisista toteutuksista.

Yhteistyötä sosiaalityön ja Naantalin Vuokratalot Oy:n välillä on ollut vuodesta 2009 lähtien. Yhteistyöhön kuuluvat tapaamiset suunnilleen kerran kuukaudessa, ja sen lisäksi yhteydenpito puolin ja toisin tarpeen mukaan. Säännölliset tapaamiset helpottavat myös muuta yhteydenpitoa – on helpompaa soittaa, kun kasvot ovat tapaamisista tuttuja. Sosiaalityöstä tapaamisiin osallistuu työikäisten ja lapsiperheiden sosiaalityö.

Tapaamisissa käsitellään sosiaalityön esittelemiä asunnonhakijoita, tukiasunnon hakijoita sekä asumisessa ilmenneitä ongelmia.

Naantalin Vuokratalot Oy saa yhteistyöpalavereissa kirjallista asuntohakemusta kattavamman käsityksen asunnonhakijoiden tilanteista. Sosiaalityöstä on yleensä tehty lisäksi asunnon hakua puoltava lausunto asiakkaan kanssa yhdessä, joka otetaan huomioon Naantalin Vuokratalot Oy:ssä. Sosiaalityöstä on myös alhaisella kynnyksellä voitu jalkautua asumisen ongelmista kärsivän asukkaan luo, mikä on voinut ehkäistä häätöjä. Naantalin Vuokratalot Oy on lisäksi lähettänyt sosiaalityöhön tiedot niistä lapsiperheistä, joiden vuokrasaatavat ovat menossa perintään. Tällä tavoin on voitu vähentää perinnästä johtuvia kuluja ja ehkäistä häätöjä.

Hyvinvointialueelle siirtyminen on tuonut muutoksia sosiaalityön ja Naantalin Vuokratalot Oy:n väliseen yhteistyöhön: sosiaalihuoltolain mukaiset ilmoitukset ottaa vastaan asiakasohjauksen Soihtu-tiimi. Suunnitelmallisessa sosiaalityössä voidaan ottaa koppia omien asiakkaiden asumisen haasteista, mutta uusien asiakkaiden tilanteita käsitellään Soihtu-tiimissä. Suunnitelmallinen sosiaalityö ei myöskään voi enää vastaanottaa tietoja perintään menevistä lapsiperheiden vuokrista.

Yhteistyö on aloitettu vuonna 2014, jolloin vuokrataloyhtiöille nimettiin Tampereen kaupungin aikuissosiaalityön organisaatiosta sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijä. Lisäksi asumisneuvontaa on hankepohjaisesti kehitetty jatkuvasti tämän yhteistyömallin rinnalla.  Vuokranantajat rahoittavat 50% sosiaalityön resurssin palkkakuluista. Työntekijöiden asiakaskunta koostuu vain VTS:n ja TVA:n nykyisistä asukkaista. Sosiaaliohjaaja ja -työntekijä sijoittuvat fyysisesti Asuntotorin tiloihin yhteistyön sujuvoittamiseksi. Nimetyillä sosiaalityöntekijöillä on mahdollisuus tällöin reagoida  asumista vaarantaviin kriisitilanteisiin ja häätöihin sujuvammin. Heillä on oikeus myöntää harkinnanvaraista toimeentulotukea ja se on koettu tarpeelliseksi työkaluksi osana toimintamallia. 

VTS ja TVA sekä vuokratalojen isännöitsijät ottavat yhteyttä sosiaalityöhön asumisen haasteiden ilmetessä mahdollisimman matalalla kynnyksellä. Toiminta pyrkii olemaan ennaltaehkäisevää, mutta se ei aina toteudu ja joskus tilanne saadaan sosiaalityön tietoon vasta häädön hakemisen yhteydessä. He pyrkivät kartoittamaan vuokralaisen kokonaistilanteen, hakemaan tukitoimia (välitystili, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, asumista tukevat palvelut ja toimeentulotuki), neuvottelemaan vuokranantajan kanssa keinoista asumisen turvaamiseksi jatkossa sekä motivoimaan asiakasta itsenäiseen suoriutumiseen ja muutokseen.

Yhteistyön avulla on saatu estettyjä vuosien aikana satoja häätöjä ratkaisemalla vuokravelkatilanteita ja löydetty ratkaisuja toistuvaan häiritsevään asumiseen. Asumisen haasteiden uusiutumista on ehkäisty tiiviillä asiakastyöllä, seurantatapaamisilla  ja tukitoimien ylläpitämisen avulla. Nimetyt sosiaalityöntekijät on jatkossa yhdistetty osaksi työikäisten sosiaalipalveluiden asumisneuvonnan tiimiä sosiaalityön ammatillisuuden tukemiseksi ja myös siksi fyysinen toimipiste on siirtynyt sosiaalityön palveluihin. Toimintamallia jatketaan silti samalla tavalla muun asumisneuvonnan ohessa.

Kämppä ja duuni on Sato Oyj:n aloitteesta vuonna 2018 hankemuotoisena käynnistynyt Saton, Kuntoutussäätiön ja Vailla vakinaista asuntoa ry:n (jatkossa Vva ry) pääkaupunkiseudulla toimiva yhteistyömuoto, jolla asunnottomuutta ja työttömyyttä kohdanneita osallistujia tuetaan asunnon löytämisessä, asumisen sujumisessa ja työllistymisessä. Yhteistyömuodossa Vva ry:n työntekijät ohjaavat sopivia osallistujia Saton asunnonhakijoiksi ja Sato auttaa heitä löytämään tilanteeseensa sopivan vuokra-asunnon. Vuokrasopimus solmitaan aluksi määräaikaisena alennetulla vuokralla. Vva ry tarjoaa osallistujalle apua tarpeen mukaan muutossa ja vuokranmaksuun liittyvien etuuksien hakemisen selvittelyssä. Kuntoutussäätiö tarjoaa osallistujille vinkkejä ja konkreettista tukea esimerkiksi toimivan työllistymispolun kartoittamisessa, hakuasiakirjojen päivittämisessä ja työnhakutaitojen hiomisessa.

Asumisaikana Vva ry sitoutuu tukemaan osallistujia yhdessä sovittavin tavoin, esimerkiksi "kevyen tukimallin" mukaisesti. Osallistujien tilanteet eroavat esimerkiksi kaupunkien tuettuun asumiseen ohjattavien ihmisten tilanteista mm. elämänhallintaan vaikuttavien haasteiden osalta. Osallistujat ovat tyypillisesti olleet vielä hiljattain työelämässä, mutta heitä on voinut kohdata vaikkapa äkillinen kriisi, jonka myötä työ ja/tai asunto on menetetty. Työelämään paluu motivoi heitä, ja heillä saattaa olla jo osa-aikainen työ tai loppusuoralla olevia opintoja, ja tavoitteena on löytää kokoaikaista tai parempaa toimeentuloa tarjoavaa työtä. Määräaikaisen asumisen aikana yhteistyöosapuolet arvioivat asumisen sujumista, ja vuokrasopimusta voidaan jatkaa toistaiseksi voimassa olevana. Alennettu vuokra nousee asteittain Saton muiden vastaavien asuntojen vuokrien tasolle. Osallistumis- ja samalla tukiaika rajataan yleensä kahteen vuoteen, minkä jälkeen osallistuja voi jäädä Saton asukkaaksi ns. tavallisena vuokralaisena.  

Yhteistyömallilla ennaltaehkäistään asunnottomuuden uusiutumista, varmistetaan asiakkaan edellytykset itsenäiseen asumiseen, vahvistetaan asumisen- ja elämänhallinnan taitoja, sekä edistetään osallistujien toimijuutta ja osallisuutta.