Hyppää sisältöön

Vuokravelkaisen ja häiritsevää elämää viettävän asiakkaan palvelupolkukuvaus

Vuokravelallisen asiakkaan ja häiritsevää elämää viettävän asiakkaan palvelupolkukuvaukset on tehty asumisneuvojien haastattelujen sekä työpajan perusteella palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen. Palvelupolut ovat realistisia esimerkkejä asiakastilanteista, joita asumisneuvojat ovat kohdanneet yksityisellä vuokranantajalla asuvien asiakkaiden kanssa. Useissa tilanteissa palvelupolku olisi huomattavasti lyhyempi, jos tilanteeseen olisi puututtu aiemmin.

Seuraavat palvelupolut ovat ehdotuksia siitä, miten vuokravelallisen tai häiritsevän elämää viettäneen tilanne tulisi edetä ja ratkaista. 

Esimerkki 1. Ville Vuokralainen

Kuva
Ville Vuokralaisen palvelupolkukuvaus kuvitettuna esityksenä. Tiedot löytyvät sivun teksteistä.

Ville Vuokralainen on  45 vuotta, työtön ja asuu yksin vuokralla.  Villen haasteina ovat

  • vuokravelka
  • yksinäisyys ja päihdeongelma
  • työttömyys ja pienituloisuus.

Ville asuu yksityisen vuokranantajan omistamassa asunnossa, johon hän muutti avioeronsa jälkeen. Keväällä 2023 Ville jäi työttömäksi, ja asunto on käynyt hänelle taloudellisesti liian raskaaksi. Ville kärsii yksinäisyydestä ja päihdeongelmasta. Vuokrarästejä on kertynyt 1 500 euroa. Ville löysi asumisneuvonnan sosiaalisen median kautta.

Villeä auttavat tahot:

  • Kela
  • sosiaalipalvelut.

Villen palvelupolku

Palvelupolku kuvaa Villen tilanteen ja hänen kokemansa haasteet vaiheittain ongelmien muodostumisesta ratkaisuun.

  1. Ongelma muodostuu (aikaa kuluu 4 kuukautta)

    Ville kohtaa monia haasteita, kuten työttömyyttä, päihde- ja mielenterveysongelmia sekä yksinäisyyttä avioeron jälkeen. Näiden seurauksena Villeltä jää ensimmäinen vuokra maksamatta, ja hän saa maksumuistutuksen vuokranantajalta. 

    Kahden kuukauden maksamattomien vuokrien jälkeen vuokranantaja tekee haastehakemuksen käräjäoikeuteen, ja Ville ylivelkaantuu. 

    Neljän kuukauden ajanjakson lopulla Ville huomaa asumisneuvonnan mainoksen sosiaalisessa mediassa, mikä johtaa yhteydenottoon.

  2. Yhteydenotto ja ongelman selvittely (aikaa kuluu 1 kuukausi)

    Ville ottaa yhteyttä asumisneuvontaan, tapaa asumisneuvojan ja hänen taloudellinen tilanteensa selvitetään. Kuukauden aikana hänelle laaditaan maksusuunnitelma vuokranantajan kanssa, ja Ville hakee toimeentulotukea Kelasta. 

    Myös hänen päihdeongelmansa selvittäminen käynnistyy.

  3. Yhteistyö ja ongelmien ratkaisu (aikaa kuluu 1 kuukausi)

    Ville ohjataan hyvinvointialueen sosiaalipalveluihin hyvinvoinnin tukemiseksi. Palvelutarpeen arvioinnissa otetaan huomioon Villen työllisyys ja päihdeongelma. Ville saa myönteisen päätöksen hyvinvointialueelta ehkäisevästä toimeentulotuesta. 

    Kolmannen sektorin toimijat auttavat Villeä yksinäisyyden vähentämiseksi. 

    Lopulta asiakkuus päättyy ja maksusuunnitelman seuranta jatkuu. 

Esimerkki 2. Harri Hälinäntekijä

Kuva
Kuvallinen esitys Harri Hälinäntekijän palvelupolusta. Tiedot kerrotaan sivun tekstissä.

Harri Hälinäntekijä on 38-vuotias, työtön ja asuu yksin vuokralla yksityisellä vuokranantajalla. Harrin haasteina ovat

  • päihteet
  • häiritsevä elämä.

Harri asuu yksityisellä vuokranantajalla yksin. Hän on saanut yhden varoituksen häiritsevästä elämästä, mutta tilanne jatkuu ja vuokranantaja on uhannut häätää hänet. Harri ei ole varma, onko hän saamassa häädön. Hänen vuokransa on maksettu ja Kelan perustoimeentulotuki sekä asumistuki menevät suoraan vuokranantajalle. Päihteiden käyttö on vahvasti läsnä hänen arjessaan. Sosiaalitoimi on ohjannut hänet asumisneuvontaan.

Harrin kanssa toimivat yhteistyötahot:

  • sosiaalitoimi
  • yksityinen vuokranantaja.

Harrin palvelupolku

Palvelupolku kuvaa Harrin tilanteen ja hänen kokemansa haasteet vaiheittain ongelmien muodostumisesta ratkaisuun.

  1. Ongelma muodostuu (aikaa kuluu 4 kuukautta)

    Harri on työtön ja käyttää päihteitä, mikä johtaa häiriöihin hänen elämässään. Hän saa varoituksen vuokranantajalta häiritsevästä elämästään. 

    Neljän kuukauden kuluessa tilanne kärjistyy, ja Harri ottaa yhteyttä sosiaalitoimeen saadakseen apua.

  2. Yhteistyö ja ongelman selvittely (aikaa kuluu 1 kuukausi)

    Sosiaalitoimi on yhteydessä asumisneuvontaan. Asumisneuvoja ottaa yhteyttä Harriin sopiakseen tapaamisesta. Yhdessä asumisneuvoja ja Harri ottavat yhteyttä vuokranantajaan tilanteen selvittämiseksi. 

    Tänä aikana Harri ohjataan päihdepalveluihin. Myös hänen tarpeensa tuetun asumisen palveluille arvioidaan.

  3. Ongelmien ratkaisu (aikaa kuluu 1 kuukausi)

    Häiriöt päättyvät, eikä Harri enää tarvitse tukea asumisessaan. Harri voi jatkaa asumista vuokra-asunnossaan. 

    Asiakkuus sosiaalitoimessa jatkuu, mutta päättyy asumisneuvonnassa.

Lataa palvelupolkukuvaukset

Palvelupolkukuvausten kuvitetut versiot voit ladata koneellesi pdf-tiedostona tästä: